باشگاه خبری فراساحل: معاون امور دریایی سازمان بنادر ودریانوری با بیان این که جعبه سیاه نفتکش سانچی پس از طی کردن روند حقوقی در کشور محل حادثه بازگشایی خواهد شد و اطلاعات آن با حضور کمیته ذینفعان بازخوانی میشود، گفت: تا شعاع هزار متری به دلیل انفجار و نشت گاز امکان تنفس وجود نداشت بنابراین خدمه نمیتوانستند برای خارج شدن از نفتکش اقدامی انجام دهند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از ایرنا،هادی حق شناس در سخنانی درباره، حادثه نفتکش سانچی بیان داشت: در ایران 90 درصد واردات و صادرات کشور، نفت و فراوردههای نفتی با کشتی حمل میشود لذا به روز بودن و حرکت طبق آیین نامههای بین المللی جز جدایی ناپذیر این حوزه است و در این میان خدمه کشتیها برای ما حکم سربازان اقتصادی و سرمایههای ملی را دارند. وی یادآور شد: هر ساله تصادفهای مختلفی بین کشتیهای حمل بار به وقوع میپیوندد اما حادثه این چنینی بسیار هولناک و جزو بی سابقه ترینها است.
او با بیان اینکه نفتکش سانچی 115 هزار تن میعانات گازی داشت که اشتعال آن منفی 18 بود، تصریح کرد: کشتی فله بری که با نفتکش ایرانی برخورد کرد، بلافاصله از محل حادثه دور شد و 21خدمه آن با قایق نجات به دریا رفتند و ماهیگیران توانستند به آنها کمک کنند. اما از آنجا که شناور فله بر در قسمت موتور، عرشه و سایر بخشها آسیب ندید، توانست راه خود را ادامه دهد اما نفتکش ایرانی بلافاصله منفجر شد. معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: با اینکه این گفته وجود داشت که خدمه زنده نباشند اما ما تمام تلاش خود را تا آخرین لحظه انجام دادیم و گفتیم اگر یک هزارم درصد، خدمه نفتکش سانچی زنده باشند و یا حتی بتوانیم پیکر آنها را به ایران منتقل کنیم باید تمام توان و پتانسیل خود را بگذاریم تا اقدامات لازم انجام شود، اما متاسفانه به رغم تمام فعالیتها نفتکش سانچی روز گذشته غرق شد.
**نفتکش سانچی هیچ ایراد فنی نداشته است
حق شناس بر اساس گزارش سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: نفتکش حادثه دیده 25 آذر ماه زمانی که میخواست عسلویه را ترک کند بخشهای مختلف آن مانند رادار، موتور، تجهیزات و سایر امکانات مورد بررسی قرار گرفت و طبق گزارشهای موجود این شناور هیچ مشکلی نداشت و جزو کشتیهای به روز دنیا بود، بنابراین نفتکش سانچی هیچ ایراد فنی نداشته است.
** تا شعاع هزار متری امکان تنفس وجود نداشت
حق شناس در پاسخ به این سوال که مخزن میعانات گازی تا موتورخانه 50 متر فاصله داشت و چرا خدمه نتوانستند برای نجات خود کاری انجام دهند، اظهار داشت: تجهیزات مربوط به اکسیژن رسانی در تمامی بخشهای نفتکش وجود دارد اما زمانی میتوان از آن استفاده کرد که انفجارهای کوچک و قابل کنترل باشد اما زمانی که هر مخزن 20 هزار تن میعانات گازی داشته و در جا دو مخزن آن منفجر شده، خدمه نمیتوانستند هیچ کاری انجام دهند. وی ادامه داد: تا شعاع هزار متری به دلیل انفجار و نشت گاز امکان تنفس وجود نداشت بنابراین خدمه نمیتوانستند برای خارج شدن از نفتکش اقدامی انجام دهند. معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: حتی افسر شیفت هم فرصتی برای درخواست کمک و عکس العمل نداشته است.
**رمز خوانی جعبه سیاه یک تا سه ماه طول میکشد
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره رمزخوانی جعبه سیاه نفتکش سانچی گفت: جعبه سیاه با حضور نماینده سازمان بنادر، نماینده پاناما و چین پلمب شد و پس از طی کردن روند حقوقی، در کشور محل حادثه بازگشایی خواهد شد و اطلاعات آن با حضور کمیته ذینفعان بازخوانی میشود.
وی افزود: این روند میتواند از یک تا سه ماه طول بکشد که کاملا به روند حقوقی مربوط میشود.
** امکان دسترسی به پرسنل کشتی فله بر باید فراهم شود
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره مالکیت کشتی فله بر که با نفتکش تصادم کرده است، اظهار داشت: طبق اطلاعات ما کشتی فله بر متعلق به چین است که اکنون در یکی از بنادر پهلو گرفته است. حق شناس افزود: مدیرکل دریایی سازمان بنادر با تیم کارشناسی به کشتی فله بر چینی رفته است تا ابعاد این موضوع را مورد بررسی قرار دهد اما هنوز امکان مصاحبه و گفتو گو با خدمه کشتی فراهم نشده است. وی تاکید کرد: طبق قوانین بین المللی چین باید اجازه دهد که امکان دسترسی به پرسنل کشتی فله بر فراهم شود.
**محل حادثه نقطه کور راداری نبود
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که در محل تصادم گزارشهای متعددی رسیده که کشتیهای مختلفی ناپدید و یا از دسترس خارج شده اند، تصریح کرد: اولین بار است چنین شایعه ای شنیده میشود. وی گفت: منطقه مذکور یک مسیر پر تردد است و هیچ نقطه کور ارتباطی وجود ندارد. آنجا مثلث برمودا نیست. در نهایت باید بگویم نقطه کور بودن محل برخورد دو کشتی از حیث سیگنالهای ناوبری مورد تایید نیست.
** جان باختن سرنشینان سانچی به علت انفجار مهیب در لحظه تصادم دو کشتی
محمد راستاد رئیس هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی که در چین حضور دارد نیز درباره اظهارات شاهدان عینی این حادثه تلخ گفت: در لحظه اولیه تصادم حجم وسیعی از آتش و انفجار کشتی را در بر گرفته است. وی افزود: مشاهدات قایقهای صیادی چینی، حاکی از انفجار مهیب در لحظه تصادم دو کشتی و انتقال آتش به تمام کشتی است که احتمالا در همان لحظه منجر به جان باختن تمام خدمه شده است. رئیس هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: خدمه شناورهای ماهیگیری چینی اظهار داشتند که تنها توانستند خدمه کشتی فله بر را نجات دهند. وی افزود: به اعتقاد کارشناسان هم در همان لحظات اولیه تصادم دریانوردان به جهت شدت انفجار، حریق و وجود گازهای سمی جان خود را از دست دادند و با اینکه تیمهای امدادی متعددی در اطراف نفتکش حضور داشت به دلیل انفجارهای پی در پی و حریق فرصت برای نزدیک شدن به آن فراهم نشد و متاسفانه روز گذشته این نفتکش غرق شد.
**سانچی جزو پیشرفته ترین نفتکشهای جهان بود
سید احمد مقیمی نایب رئیس هیات مدیره شرکت ملی نفتکش نیز درباره اینکه خدمه نفتکش سانچی چگونه در لحظات اولیه نتوانستند جان خود را نجات دهند، گفت: سانحه رخ داده یکی از منحصربفرد ترین اتفاقات بود که تاکنون تجربه نشده بود و با وجود آنکه نفتکش سانچی دارای بهترین امکانات فنی، ایمنی و تجهیزاتی بود، به خاطر ضربه ای که از سوی کشتی فله بر به آن اصابت کرد به صورت ناگهانی منفجر شد، بنابراین خدمه نفتکش فرصتی برای نجات جان خود نداشتند. وی افزود: مهمترین مساله این بود که بار نفتکش میعانات گازی بود که درجه اشتعال پایین و گاز سمی داشت به همین جهت در همان زمان اولیه تصادم منفجر شد. نایب رئیس هیات مدیره شرکت ملی نفتکش یادآور شد: البته تا زمانی که جعبه سیاه این نفتکش رمزخوانی نشود تمام صحبتها گمانه زنی است اما طبق اظهارات شاهدان انفجار در لحظه صورت گرفته است.
**خدمه نفتکش را شهید اعلام کنید
مقیمی همچنین در باره رمزخوانی جعبه سیاه گفت: جعبه سیاه توسط کشور صاحب پرچم باز میشود و کشور سازنده اطلاعات را بررسی میکند، که ما نیز به خاطر وجود خدمه ایرانی نیز در رمزخوانی جعبه سیاه حضور داریم. نایب رئیس هیات مدیره شرکت ملی نفتکش افزود: اگر جعبه سیاه پیدا نمیشد قطعا این حادثه تلخ به مبهم ترین تصادف دریایی تبدیل میشد. وی درباره درخواست خانواده خدمه نفتکش سانچی اظهار داشت: خانوادهها از ریاست جمهوری خواستند از آنجا که خدمه نفتکش مظلومانه از دنیا رفتند آنها را شهید محسوب کنند و دیگر آنکه فعالیت خدمه در لیست مشاغل سخت و زیان آور قرار گیرد.
**خدمه نمیتوانستند کاری انجام دهند
محسن بهرامی کاپیتان اسبق کشتی نفتکش هم در سخنانی گفت: نفتکشها دارای فوم و پمپ آب هستند اما در مورد نفکش سانچی به خاطر انفجار و وسعت حریق خدمه نمیتوانستند برای نجات و کنترل آتش کاری انجام دهند. وی در مورد علت برخورد دو فروند شناور افزود: تصادف بین شناورها دلایل مختلفی دارد، از جمله مسایل فنی، راهبری، سو تفاهم بین کشتیها، متوجه نشدن حرفهای یکدیگر و موانع اطراف کشتیها میتواند سانحه آفرین باشد. سخنگوی شرکت ملی نفتکش اضافه کرد: زمانی که برخورد بین 2 خودرو باشد هر 2 در زمانی کوتاه میتوانند تغییر مسیر بدهند اما در مورد کشتی تغییر مسیر حداقل 4 تا 5 دقیقه زمان میبرد، بنابراین حتی اگر کشتی باری دیده میشد زمان برای تغییر مسیر کم بود.با اتمام این گفتهها باید منتظر جعبه سیاه ماند تا دلیل اصلی این حادثه مشخص شود.
**امکان اختلال وجود دارد
بهرامی تاکید کرد: محل سانحه، یکی از مسیرهای پرتردد است بدین جهت در مناطق شلوغ حجم سیگنال زیاد است و امکان اختلال در آن وجود دارد. وی اضافه کرد: حتی این احتمال هست که در چنین مسیرهای سیگنال دیده نشود، اما با قطعیت میتوان گفت سیستم ناوبری هیچ مشکلی نداشته است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل، دی یک کشتی فله بر چینی حامل 64 هزار تن گندم در سواحل شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از 130 هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد. در این حادثه، نفتکش سانچی با 30 تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امداد رسانی در منطقه را با مشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرد.
با دستور و تاکید رییس جمهوری علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول ویژه رسیدگی به این واقعه تعیین شد و گروههای کارشناسی و امدادی از جمله تکاوران ارتش به منطقه اعزام شدند تا با هماهنگی مقامات و مسئولان چینی و همکاری برخی کشورهای دیگر کارهای مربوط انجام گیرد،اما اقدامهای فوریتی و ضربتی برای خاموش کردن شعلهها و تعیین وضعیت خدمه نفتکش ایرانی به دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش سوزی بی ثمر ماند، زیرا نزدیک شدن به کشتی سانچی و حضور طولانی مدت در آن برای بررسی وضعیت میدانی ناممکن شده بود. سرانجام، روز گذشته خبر جان باختن همه کارکنان و غرق شدن تانکر نفتکش ایرانی «سانچی» اعلام شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه پیام تسلیتی صادر کردند و هیات دولت نیز امروز دوشنبه را به این مناسبت عزای عمومی اعلام کرده است.
بررسیهای کارشناسی در این زمینه با هدف تعیین بروز علل واقعه در دست اقدام است.
کد خبر : 5018
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir